Posts

Page-54:Syntax or sentence structure of Surah Al-Fatiha: What is Mubni (ألمبنى)?What is Ismul F’el(إسم الفعل or a verb as like a noun?

 Page-53 Syntax or sentence structure of Surah Al-Fatiha: " الحمد"   is Mubtada مبتداء) or nominative subject. See page 48), Lamاللام -Harful Jar –Mubni with Kasrah (حرف الجر or a letter gives Kasrah. See page 32), the word of Majesty “Allah” is Majrur مجرور)  or the word received Kasrah. See page 52) Harful Jar+ Majrur= Muta’lleq(متعلق) or related to the word kept hidden  i.e ثابت means -Settled/Fixed, which is نائب الفاعل or proxy subject- Jar+majrur+ Muta’lleq+ نائب الفاعل or proxy subject=Mawsuf (موصوف -See page -04) الرب Mudaf (مضاف)   and العالمين Mudaf Ilaihe (مضاف إليه) - Mudaf+ Mudaf Ilaihe=First Sifat(See page-04) ألرحمن 2nd Sifat, ألرحيم3rd Sifat مالك  Mudaf يوم Mudaf Ilaihe ألدين Mudaf Ilaihe-Mudaf+Mudaf Ilaihe + Mudaf Ilaihe= 4th Sifat of the word of Majesty “Allah”. Mausuf+ 4 Sifats=Al-Khabr (الخبر or predicate of الحمد Mutada or nominal subject). Then Mubtada (مبتداء) + Khabr (خبر) = nominal sentence (ألجملة الإسمية).  إياك - (...

Page-53:Discussion about Sarf ( (الصرفrelated to Surah Al-Fatiha:What is the command (الأمر):When does Amr (الأمر) mean the command?What is Masdar?Syntax or sentence structure of Surah Al-Fatiha:

Discussion about Sarf ( (الصرفrelated to Surah Al-Fatiha: Muhammad As-Safi described in his book: ألحمد مصدر سماعى لفعل حمد يحمد باب نصر ينصر –رب مصدر-رب يرب باب نصر ينصر مالك إسم فاعل من ملك يملك باب ضرب يضرب  ألدين مصدر دان يدين باب ضرب يضرب نعبد فعل مضارع نستعين أصله نستعون بكسر الواو فأستثقلت الكسرة على الواو فنقلت إلى العين وسكنت الواو ثم قلبت الواو ياء لسكونها إهد فعل أمر دعائي مبنى على حذف حرف العلة وقال الهمذانى -ألمستقيم أصله مستقوم ففعل به ما فعل بنستعين وقال محمد الصافى فى كتابه ايضا - أنعمت- فعل ماض– ألضالين- جمع الضال وهو إسم فاعل من باب ضرب يضرب        Al-Hamdu (ألحمد) is a Masder المصدر (Verbal noun, It has no particular form) as heard from the Arabs. The verb of past tense (ماضى) from this Masdar is - حمد (Fatha on Ha, Meem, and Dal)  and the verb of the present tense /future (مضارع)is يحمد (Fatha on Ya with Sukun on Ha and Dammah on Meem and Dal), from the chapter of نصر ينصر.  رب is a Masder (المصدر verbal noun) of the verb- رب يرب fr...

Page-52: As-Sarf( الصرف or the transformation of words: The chapters on verb forms):( أبواب الأوزان للأفعال)

  Description of the words which consist of more than three root letters attached to the four root letters: (ثلاثى مزيد فيه ملحق برباعى) It is of two kinds. Attached to four root letters only and connected to more than four letters. The words Attached to the four root letters have seven chapters (أبواب) : 1. This chapter (باب) comes in the form of فعللة (Fatha on Fa with Sukun on Ayeen and Fatha on Lam ) ألجلببة   (To make someone wear Jalabiya)The verb of the past tense is جلبب   (He made someone wear Jalabiya ) and the verb of the present /future tense (مضارع) is يجلبب   (He makes someone wear Jalabiya/ He will make someone wear Jalabiya).   2. This chapter (باب) comes in the form of فعنلة (Fatha on Fa with Sukun on Ayeen and Fatha on Noon) ألقلنسة   (To make someone put on a cap )The verb of the past tense is قلنس    (He made someone put on a cap) and the verb of the present tense/future tense is يقلنس   (He makes someone p...

Page-51: As-Sarf( الصرف or the transformation of words: The chapters on verb forms):( أبواب الأوزان للأفعال)

2. Thulathi Muzid fih Gaire Mulheq Bi Rubai (ثلاثى مزيد فيه غير ملحق برباعى) : It has become a four letters verb for additional letters, but it is not in the form of a four letters verb. If it becomes according to the form of a four-letter verb, it will have a different meaning. For example: أكرم Akrama(He was honoured)and Ijtanaba     إجتنب ( He refrained from) Thulathi Muzid fih Gaire Mulheq Bi Rubai (ثلاثى مزيد فيه غير ملحق برباعى) is of two kinds; 1. Thulathi Muzid fih Gaire Mulheq Bi Rubai with Hamzah   (ثلاثى مزيد فيه غير ملحق برباعى بالهمزة) 2. Thulathi Muzid fih Gaire Mulheq Bi Rubai (ثلاثى مزيد فيه غير ملحق برباعى بغير الهمزة) without Hamzah. it means-no Hamzah at the beginning. Thulathi Mazid fih Gaire Mulheq Bi Rubai with Hamzah   (ثلاثى مزيد فيه غير ملحق برباعى بالهمزة) has got nine chapters ابواب)   ( . 1. This chapter (باب) comes in the form of إفتعال (Kasrah under Alif and Ta ) ألإجتناب  (Abstinence)The verb of the past ten...