Page-55:Al-Mafulu Bihi (ألمفعول به):What is Al-Badl (البدل)?What is Majrur (المجرور)?Why مضارع is used for present and future tense?Why is the word نعبد (We perform Ibadat) mentioned before نستعين (We seek help)?The words of Surah Fatiha and their meanings:
Page-54
Al-Mafulu Bihi (ألمفعول به):
ما وقع عليه فعل
الفاعل –مثل: يخاف المؤمن ربه On which the act of the subject falls is
called Al-Mafulu Bihi(ألمفعول به). For example: A
Mumin fears his Rab. The word “Rab” is Al-Mafulu Bihi or the simple verbal
object.
(In other words: What a subjectفاعل - (Noun or pronoun) does in a sentence is
called an object or به مفعول (The simple verbal object) (Ref.1)
What is Al-Badl
(البدل)?
تطلق كلمة البدل
فى اللغة على العوض أما فى إصطلاح النحاة فالبدل هو ألتابع المقصود بالحكم بلا
واسطة ومعنى هذا ان البدل هو الذى يتجه إليه المعنى الذى تتضمنه الجملة وأن المبدل
منه ما هو إلا تمهيد له وأن البدل يأتى بعد المبدل منه مباشرة أى دون أى فصل يفصل
بينهما
( ذكر البدل بعد المبدل منه كذكر الجملة مرتين
مرة مجملة ومرة محددة وبذالك يقوى معناها ويزدد رسوخا فى الذهن)
In Arabic Dictionary the word
Al-Badl refers to the word substitute. But in the grammarians’ terminology, Al-Badl
is the one that follows (The noun which shares its previous vowel mark or إعراب to another noun) the desired vowel mark
without any medium. It means- Al-Badl is the one to which the sentence's
meaning is directed and the Mubaddal Minhu is an introduction to Badl. Badl
comes after Mubaddal Minhu directly without any separation between them. (To
mention Al-Badl after Mubaddal Minhu is like mentioning one sentence twice, once
as a general and once as a specific one. By this, the meaning of the sentence
strengthens and establishes more firmly in the mind).
(As for example: إهدنا الصراط
المستقيم صراط الذين أنعمت عليهم-here إهدنا الصراط
المستقيم is Mubaddal Minhu and صراط الذين أنعمت
عليهم is Badl. For that reason
the vowel marks of two الصراط are the same.)
(ألفعل المضارع means the present: It
is used for an action which is still going on (Unfinished) (In Arabic –there is
no future Tense. ألفعل المضارع or the present is
used for both the present and future). (Ref.2)
What is Majrur (المجرور)? وهو كل إسم نسب إليه شيئ بواسط حرف الجرEvery
noun to which something is added using
a Harmful –Jar (Kasrah giving letter) is called Majrur. مررت بزيدfor
example- here بHarful Jar and Zaydin –Majrur. )Majrur always remains with Kasrah)(Ref.3)
Why
مضارع is used for present and future tense?
لأنه مشابه لإسم
من المضارعة وهى المشابهة وإن المضارع شايع من زمان الحال والإستقبال نحو يقوم زيد
فإن لفظ يقوم يصلح
للحال
والإستقبال
“Because مضارع is similar to a noun
from المضارعة, which means -the
similarity of two things. And المضارع
is common in the present tense and future tense. For example-
يقوم زيدZayed stands or will stand. Here the word يقوم is valid for present and future tense.” (Ref.4)
Why did the word نعبد (We perform Ibadat) come before نستعين (We seek help)?
Mahmud Safi described in his book:
وقدم العبادة
على الإستعانة مع أن الإستعانة مقدمة لأن العبد يستعين الله على العبادة ليعينه
عليها وذالك لأن الواو لا تقتضى الترتيب والإستعانة هى ثمرة العبادة ولأن تقديم الوسيلة قبل طلب الحاجة ليستوجبوا
الإجابة إليها
Ibadah (العبادة) takes precedence
over “Istea’nah” (الإستعانة
or asking for help), even though“Isteanah” (Asking for help) comes first because the
servant of Allah seeks from Him in Ibadah so that Allah may help him in Ibadah.
Because الواو doesn’t require the
sequence. And “Isteanah” (الإستعانة) or asking for help is the gain of Ibadah.
Providing the means (الوسيلة) before asking for
help for need makes it necessary to respond to it. (Here the medium is Ibadah,
so after Ibadah, if someone seeks Allah’s help for his need with the support of
this medium, Allah will fulfil that. Allah said: يا أيها الذين أمنوا إستعينوا بالصبر والصلاة إن
الله مع الصابرين “O Mumins, seek
help through patience (ألصبر) and Salah. Indeed,
Allah is with those who keep patience”. Sura Al-Baqarah-153). (Ref.5)
The words of Surah Fatiha and their
meanings:
Al-Hamdu (الحمد)
"أل" فى ألحمد
لتعريف الجنس ومعناه ألإشارة إلى ما يعرفه كل أحد من أن الحمد ما هو
"أل" in ألحمدdenotes
the group or class(الجنس) It means- the indication of what everyone
knows as praise i.e. All praise. (Classifications of "أل"-see
page 47). (Ref.6)
معنى الحمد
ألشكر والثناء على الله تعالى “Hamd (حمد)
means-praise and thanks to Allah”. (Ref.7)
Ar-Ragib Al-Ispehani described
in his book:
ألحمد لله تعالى –الثناء عليه بالفضيلة وهو أخص من
المدح وأعم من الشكر فإن المدح يقال فيما يكون من الإنسان بإختياره ومما يكون منه
وفيه بالتسخير فقد يمدح الإنسان بطول قامته وصباحة وجهه- كما يمدح ببذل ماله
وسخائه وعلمه والحمد يكون فى الثانى دون الأول والشكر لا يقال إلا فى مقابلة نعمة
فكل شكر حمد وليس كل حمد شكرا وكل حمد مدح وليس كل مدح حمدا
ألحمد لله
تعالى means praise be to Allah with excellence. ألحمد
is more specific than an appreciation ( ألمدح) and more general
than a thanks (الشكر). Because an appreciation (ألمدح) is said about what a person does by
his own choice and what happens to him with submissiveness. A person is
appreciated for his tall stature and bright face as he is appreciated for spending
money, generosity, and knowledge. الحمد is
used in the second one, not in the first one i.e. الحمدis
for a person’s spending money, generosity, and knowledge while ألمدح is used for his
tall stature and bright face. Thanks, الشكر is only said in return for blessings. So all thanks الشكر are حمد
but all حمد are not الشكر or thanks and all حمد
are مدح (Appreciation), but all مدح
(Appreciation) are not حمد. (Ref.8)
References :( المراجع)
1. ألنحو ألأساسى Page-445,
Author- Ahmad Mukhtar Umar, Mustafa An-Nuhas Az-Zahran and Muhammad Hamasah
Abdul Latif
2. ألنحو ألأساسى Page-534,
Author- Ahmad Mukhtar Umar, Mustafa An-Nuhas Az-Zahran and Muhammad Hamasah
Abdul Latif
3. ألهداية فى النحو-Page-91
4. شرح الكافية لإصفهندى
page no-164
5. ألجدوال فى إعراب القرأن وصرفه وبيانه مع
فوائد نحوية هامة Volume-1, Pageno-27, Author-Mahmud safi
6. الكتاب الفريد فى إعراب القرأن المجيد (إعراب –معان –قرأت)
–Author Al-Muntajab Al-Hamazani-Page –71
7. معانى
القرأن وإعرابه للزجاج أبى إسحق إبراهيم بن ألسرى Volume-1, page 45
8. مفرادات
ألفاظ القرأن, Author-Ar-Ragib Al-Ispehani,
كتاب الحاء -page-256
Page-54
Comments
Post a Comment