Page-53:Discussion about Sarf ( (الصرفrelated to Surah Al-Fatiha:What is the command (الأمر):When does Amr (الأمر) mean the command?What is Masdar?Syntax or sentence structure of Surah Al-Fatiha:

Discussion about Sarf ( (الصرفrelated to Surah Al-Fatiha:

Muhammad As-Safi described in his book:

ألحمد مصدر سماعى لفعل حمد يحمد

باب نصر ينصر –رب مصدر-رب يرب باب نصر ينصر مالك إسم فاعل من ملك يملك باب ضرب يضرب

 ألدين مصدر دان يدين باب ضرب يضرب نعبد فعل مضارع نستعين أصله نستعون بكسر الواو فأستثقلت الكسرة على الواو فنقلت إلى العين وسكنت الواو ثم قلبت الواو ياء لسكونها إهد فعل أمر دعائي مبنى على حذف حرف العلة وقال الهمذانى -ألمستقيم أصله مستقوم ففعل به ما فعل بنستعين وقال محمد الصافى فى كتابه ايضا - أنعمت- فعل ماض– ألضالين- جمع الضال وهو إسم فاعل من باب ضرب يضرب       

Al-Hamdu (ألحمد) is a Masder المصدر (Verbal noun, It has no particular form) as heard from the Arabs. The verb of past tense (ماضى) from this Masdar is - حمد (Fatha on Ha, Meem, and Dal)  and the verb of the present tense /future (مضارع)is يحمد (Fatha on Ya with Sukun on Ha and Dammah on Meem and Dal), from the chapter of نصر ينصر.  رب is a Masder (المصدر verbal noun) of the verb- رب يرب from the chapter of نصر ينصر –  مالك is إسم فاعل (It is a form of the verb that refers to the doer of the action. For example- كتبmeans-he wrote and كاتب means- he is a writer. Here the word كاتب is in the form of إسم فاعل). ألدين is a Masder (المصدر verbal noun) of the verb-دان يدين from the chapter of ضرب يضرب. نعبد is a verb of the present /future tense (مضارع)in the form of جمع متكلم  (A plural that means- “we”) نستعين originally was- نستعون with  Kasrah under Wa (الواو), then the Kasrah became a burden on Wa(الواو). Then Kasrah was transferred to Ayeen and Sukun was given to Wa (الواو). After that Wa (الواو) was changed into Ya (ياء) for its Sukun. إهد  Imperative verb (فعل أمر) used in the meaning of prayer (دعاء). Originally it was إهدى. The vowel letter Ya was omitted and it became إهد) (Ref.1)

Hamazani described in his book: ألمستقيم originally was- مستقوم with Kasrah under Wa (الواو), (From the chapter of إستفعال). Then it was changed intoمستقيم as like as changed in نستعين. (Ref.2)

As- Safi also described -أنعمت is a verb of the past tense. ألضالين is Plural. Singular is الضال which is إسم فاعل, from the chapter of ضرب يضرب.  (Ref.1)

What is the command (الأمر)

 وهو قول القائل لغيره على سبيل الإستعلاء: إفعل

It is one's saying to another in the manner of superiority- “You Do”.

(So, when a servant of Allah says:  إهد “Guide me”, it doesn’t mean command, because Allah the almighty is the most superior and His slave is the most inferior. This word of command إهد means prayer to Allah for guidance ).

نور الأنوار فى شرح المنار – Author: Ahmad Ibn Abi Sayeed renowned as Mulla Jiwn Al-Hanafi -Page -85

When does Amr (الأمر) mean the command? 

فالدعاءلمن فوقك والأمر لمن دونك 

الأمر means Dua or prayer for the one above you(Superior) and command for the one under you(Subordinate). (Ref.3)

What is Masdar?

ألمصدر إسم يدل على الحدث فقط ويشتق منه ألأفعال نحو الضرب والنصر

 Masdar (ألمصدر) is a noun that indicates a happening and the verbs derive from that.  For example, الضرب beating and النصر helping. (The Verbs-ضرب and نصر are derived from these two Masdars).(Ref.4)

Mustafa Mahmud Al-Azhari described in his book:   

                                       ألمصدر هو إسم يدل على الحدث من غير إشارة إلى زمن وقوع هذا الحدث  

Masdar (ألمصدر): Masdar is a noun that refers to an incident, not the time at which the incident took place. (Ref.5)

Syntax or sentence structure of Surah Al-Fatiha: (It’s a discussion about Nahwu(ألنحو)  related to Surah Al-Fatiha):

In the light of the book named إعراب القرأن الكريم:

" الحمد"- مبتداء واللام حرف الجرمبنى على  الكسرة"ألله" لفظ الجلالة مجرور باللام والجار والمجرور متعلق بمحذوف "ثابت"نائب الفاعل - ( أى الحمد ثابت لله) نائب الفاعل+ متعلق= موصوف  –والرب مضاف و"العالمين" مضاف إليه – مضاف+مضاف إليه= الصفة أللأولى للفظ الجلالة  "ألرحمن " ألصفة الثانية و"ألرحيم" ألصفة الثالثة للفظ الجلالة "مالك" مضاف "يوم" مضاف إليه "ألدين" مضاف إليه- مضاف+مضاف إليه+مضاف إليه = الصفة الرابعة للفظ الجلالة ثم  المبتداء +الخبر= ألجملة الإسمية   "إياك"إيا ضمير منفصل و"ك" حرف خطاب ومفعول به مقدم "نعبد" فعل والضمير المستتر "نحن" فاعل –فعل+فاعل+مفعول به = ألجملة الفعلية  "وإياك نستعين" "ألواو" حرف العطف"إياك" مفعول به مقدم  "نستعين" فعل والضمير المستتر "نحن" فاعل –فعل+فاعل+مفعول به = ألجملة الفعلية"إهد" فعل دعاء والضمير المستتر"أنت" فاعل-"نا" ضمير متصل –مفعول أول-"الصراط" موصوف "المستقيم" الصفة – موصوف+صفة= مبدل منه  "صراط" – مضاف –"ألذين" – إسم موصول ومضاف إليه- مضاف+مضاف إليه =موصوف  "أنعمت" فعل –ألضمير المستتر –أنت- فاعل "عليهم" على - حرف الجر-هم –الضمير المتصل- مجرور – ألجر+ مجرور= متعلق بالفعل أنعمت- فعل+ فاعل +متعلق=الجملة الفعلية ألإستئنافية ثم الصفة – موصوف+صفة=   البدل الأول                                        

غير" مضاف  " "ألمغضوب"( نائب الفاعل)لأن معنى مغضوب عليهم-ألذين غضب عليهم  "على" حرف الجر –"هم" مجرور= المتعلق بنائب الفاعل – نائب الفاعل + متعلق= مضاف إليه ألاول "ألواو" حرف عطف  "لا" زائدة لتأكيد النفى "ألضالين" مضاف إليه الثانى - مضاف+ مضاف إليه ألاول + مضاف إليه الثانى = البدل الثانى  ثم  بدل+مبدل منه=مفعول ثان –فعل+فاعل+ مفعول أول+ومفعول ثان =ألجملة الفعلية  والجملة كانت فى الأصل- إهدنا الصراط المستقيم- صراط الذين أنعمت عليهم -صراط غير المغضوب عليهم ولا الضالين   و" أمين" إسم فعل أمر- ألمقصود به = الدعاء 

Reference :( المرجع)

1. ألجدوال فى إعراب القرأن وصرفه وبيانه مع فوائد نحوية هامة Volume-1, Pageno-23, 24, 25, 26 &27, Author-Mahmud safi 

2. ألكتاب الفريد فى إعراب القرأن المجيد Author-Al-Muntajab Al-Hamazani ,Page-83

3. ألكتاب الفريد فى إعراب القرأن المجيد Author-Al-Muntajab Al-Hamazani ,Page-83

4. Al-Hedayah Fin Nahu, Page -168 

5.     تيسير قواعد النحو للمبتدئين ويليه كتاب قواعد الإملاء لمحمد إبن صالح العثيمين Page no-316, Author –Mustafa Mahmud Al-Azhari

                  


                                                                                     Page-52



Comments

Popular posts from this blog

Page-56:Meaning of Al-Hamd(الحمد):Hamd is of two types: Saying “Alhamdulillah” is a great virtue for a Mumin:

Page-57:Praise applies to seven things in Akhirah: When should one say “Al-Hamdu Lillah” (ألحمد لله)?Discussion on the word: لله :The letterل “Li” is used in different meanings:

Page-25 : Satan's conspiracy against the Mumins :Sometimes a Jinn gives advice to a human being: Satan always makes a promise and arouses false hope for success: Satan inserts enmity and hatred into human beings to refrain them from Allah’s remembrance and Salah: Satan fabricates sinful activities to a human being: