Page-47:Does Muqtadi recite Sura Fatiha or Any Ayah behind Imam? To recite “Ameen”( أمين) secretly in Salah is a proven rule of Hanafi Mazhab:
Does Muqtadi recite Sura Fatiha or Any Ayah behind Imam?
Abu Ammar Yaseer Ibn Ahmad Ibn Badr Ibn Najjar Ad-Dimati described in his book:
والمأموم لا
يقرأ خلف الإمام لا فى السرية ولا فى الجهرية ولا يسن له القرأة خلف الإمام
بحال لقول الله تعالى"وإذا قرئ
القرأن فأستمعوا له وانصتوا"
فهذه الاية تقتضى وجوب الاستماع والانصات عند قرأة القران
فى الصلاة وغيرها وكما دلت الاية على النهى عن القرأة خلف الإمام فيما يجهر به فهى
دلالة على النهى فيما يخفى لأنه اوجب الإستماع والإنصات عند قرأة القران ولم يشترط
فيه حال الجهر من الإخفاء فإذا جهر فعلينا الإستماع والإنصات وإذا أخفى فعلينا الإنصات لعلمنا به
قارئا للقرأن ولأن النبى(صلم) قال من كان له إمام فإن قرأة الإمام قرأة له (إبن
ماجه-850 ) وهو يشمل السرية والجهرية وقال
النبى(صلم ) إنما جعل الإمام ليؤتم به فإذا كبر فكبروا وإذا قرأ فأنصتوا(سنن الدار
قطنى-رقم الحديث-1228) وبما روى ان النبى
(صلم ) صلى بنا صلاة الظهر أو العصر فقال أيكم قرأ خلفى - سبح إسم ربك الأعلى؟فقال
رجل أنا ولم أرد بها إلا الخير قال قد علمت أن بعضكم خالجنيها(مسلم-398) اى
نازعنيها وهذا يدل على إنكار القرأة فى
صلاة سرية ففى الجهرية أولى ولأن القرأة لو وجبت على المأموم لما سقطت عن المسبوق
كسا ئر الأركان فيقاس قراة المؤتم على قرأة المسبوق فى حكم السقوط فتكون غير
مشروعة
ِ"And Muqtadi will not recite behind Imam, not in Serri Salah( Imam
recites Surah and Ayah secretly) nor in Jahri salah( Imam recites Surah and
Ayah Loudly). It is not Sunnah for him to recite behind Imam under any
circumstances, for Allah’s saying: "وإذا قرئ
القرأن فأستمعوا له وانصتوا" “When the Quran is recited, listen to that
attentively and keep silent (Araf-204) This Ayah requires that listening
attentively and keeping silent is Wajib when the Quran is recited in Salah and
elsewhere. Likewise,
this Ayat indicates the prohibition from reciting the Quran behind Imam in Salah
where the Quran is recited loudly by Imam. So, that is an indication of
prohibition from recitation, where Quran is recited secretly. Because, the listening
attentively and keeping silent at the time of the recitation of the Quran is
being made Wajib.The loud or
secret were not made conditional for Quirat. So if it is loud, then we have to
listen attentively and keep silent. If it is secret, then we have to keep
silent, because we know that the Imam is
a reciter of the Qur’an.Nabi (Sm.) said: “Whoever has an Imam,the recitation of
the Imam is his recitation”.(Ibn Majah-850 أبواب إقامة الصلوات
والسنة فيها – كتاب الصلاة -).This Hadith includes both Serri and Jahri
Salah. Nabi (Sm.) said: “The Imam was appointed to follow him, so if he says
“Allahu Akbar,” you will say “Allahu Akbar,” and if he recites(Ayah or Surah
from the Quran), keep silent”.(Sunanud Dara Qutni ,كتاب
الصلاة -Hadith no-1228) It is narrated
that: “Rasul (Sm.) performed Salah of Zuhr or Asr with us,Then he (Sm.) said:
who among you did recite Qirat behind me? A man said: I recited and I did not
intend nothing but goodness with it. Rasul (Sm.) said: “I have learned that
some of you have competed with me.”It means he disputed with me about Quirat.”
(Hadith no-398, Sahih Muslim - كتاب الصلاة-باب نهى
المأموم عن جهره بالقرأة خلف إمامه ) This Hadith indicates the prohibition
of recitation in a Serri Salah. Then it
(To refrain from recitation ) will be better in Jahri Salah. If reciting becomes
Wajib on Muqtadi(aperson who performs Salah behind Imam), it would not be
waived from Masbuq ( a parson who
joined the Imam after one or more rakahs) like all other Rukns of Salah.
So the recitation of Muqtadi is compared
to the recitation of Masbuq as it is under the rule of dropping off ( According
to the rule of Shariah Masbuq Doesn’t
need to recite Quirah behind Imam). So, the Quirat behind Imam is not compliant
with Sharia.”(Ref.1)
Abul Hasan Al-Quduri Al-Bagdadi described in his
book-ولا يقرأ المؤتم خلف الإمام “And Muqtadi will not recite behind Imam ”.(Ref.2)
To recite “Ameen”( أمين) secretly in Salah is a
proven rule of Hanafi Mazhab:
Burhan Uddin Abul Hasan Ali Ibn Abi Bakr Al-Marginani described in
his book:
وإذا
قال الإمام "ولا ألضالين" قال "أمين" ويقولها المؤتم لقوله
عليه السلام "إذا أمن الإمام فأمنوا" And when Imam says, “ولا ألضالين,” Musalli
(ألمصلى) will say, “Ameen",
because Allah’s Rasul (Sm.) said: When Imm says Ameen, You say Ameen.”
ويخفونها لما
روينا من حديث إبن مسعود ولأنه دعاء فيكون مبناه على الإخفاء
“They (Mujtahids of Hanafi Mazhab) recite “Ameen “secretly in Salah. Because of the Hadith of Ibn Masud (R.): He said: اربع يخفين الامام Imam recites four sentences secretly. One of them is Ameen. (Hadith is discussed in detail in Tafsir of- Auzu Billah) And because it’s a Dua (Supplication), the basis of Dua is secrecy. Abdul Hai Al-Lakhnuwi described in the explanation of Al-Hedayah, Sharhe Bidayatul Mubtadi :
لأن معناه أستجب فيكون مبناه على الإخفاء لقوله تعالى: وأدعوا ربكم تضرعا وخفية “Because the meaning of “Ameen” is- "Answer my invocation". (It means: Oh, Allah! accept my Dua). Then Dua is based on secrecy, for the Almighty’s saying: أدعوا ربكم خفية وتضرعا "Call on your Rob humbly and secretly.” (Al-A’raf-55) (Ref.3)
Abul Hasan Al-Quduri Al-Bagdadi described in his book:
وإذا قال الإمام
"ولاالضالين" قال امين ويقولها المؤتم ويخفونها “And when the
imam says, "ولاالضالين", Musalli will say
“Amen,” and they ( Musallies) will recite it secretly”. (Ref.4)
إذا فرغ من
الفاتحة قال أمين والسنة فيه الإخفاء كذا فى المحيط -المنفرد والإمام سواء وكذا
المأموم إذا سمع هكذا فى الزاهدى ومعناه-
أستجب
"When Musalli finishes the recitation of Fatihah, he will say “Ameen”. To say “Ameen secretly is Sunnah, as it is described in the book named “Al-Muheet”. The individual Musalli and Imam are the same, likewise, the Muqtadi, as described in the book “Az-Zahedi”. (It means all will say “Ameen” secretly) The meaning of the Arabic word Ameen is "Answer my invocation".(It means: Oh, Allah! accept my Dua)” (Ref.5)
Serajuddin Umar Ibn Ibrahim Ibn Najam Al-Hanafi described in his
book:
ثم إن التأمين سنة للمصلى عموما سواء كان إماما أو
مأموما أو منفردا
“To say “Amen” is Sunnah for a Musalli generally, whether the
performer of Salah is Imam or Muqtadi or alone.”(Ref.6)
References :( المراجع)
1.Al-Khulasah
Al-Feqhiyah Ala-Mazhabis Sadatil Hanafiah, Volume-01, page-166 &167
2. متن القدورى على مذهب الإمام
الأعظم أبى حنيفة النعمان page 10, printed in 1948 A.D
3. Al-Hedayah,
Sharhe Bidayatul Mubtadi, Author-Burhan Uddin Abul Hasan Ali Ibn Abi Bakr
Al-Marginani with the explanation of Abdul Hai Al-Lakhnuwi, First addition-1417
Hijri year, Volume-1, كتلب الصلاة, باب صفة الصلاة
-page-320 &321.
4. متن القدرى على مذهب الإمام الأعظم أبى حنيفة النعمان -
page-09 باب صفة الصلاة - –Author- Abul Hasan
Al- Quduri Al-Bagdadi- Edited in 1948
5. من الفتاوى العالمكيرية المعروفة بالفتاوى الهندية فى مذهب
الإمام الأعظم أبى حنيفة النعمان Page -74, Volume-1
6. شرح كنز الدقائق ألنهر الفائق Page-197, Volume-1, ألنهر الفائق is written by Serajuddin Umar Ibn Ibrahim Ibn
Najam Al-Hanafi and كنز الدقائق is written by Abul
Barakat Abdullah Ibn Ahmad Ibn Mahmud renowned as Hafezuddeen An-Nasafi
Page-46
Comments
Post a Comment